X
تبلیغات
رایتل

تبلیغ در گوگل

هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده میشود؟

راهنمای استفاده از هشتگ در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

این روزها و با افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی همه‌ی ما با کلمه‌ی هشتگ آشنا هستیم اما شاید کاربرد و مزایای استفاده‌ی دقیق از آن را ندانیم. هشتگ‌ها تنها یک کلمه نیستند بلکه می‌توانند آینده‌ی کسب‌و‌کار شما را تحت تاثیر قرار دهند. به همین منظور در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با تعریف اولیه هشتگ آشنا کنیم و موارد استفاده از آن را به شما توضیح دهیم. سپس، به نحوه‌ی استفاده از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار بپردازیم و اصول بازاریابی شبکه اجتماعی با استفاده از هشتگ را بررسی کنیم.

البته گفتنی‌ست ابزارهایی نیز در این زمینه وجود دارند که در پیدا کردن هشتگ‌های مرتبط و تحلیل هشتگ‌های استفاده شده به شما کمک می‌کنند که ما ۲ مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین، باید و نبایدهایی در استفاده از هشتگ‌ها وجود دارند که ما در این مقاله آن‌ها را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید...  

هشتگ چیست؟

هشتگ یک کلمه یا عبارت است که در کنار علامت Number Sign (#) قرار می‌گیرد و از آن برای شناسایی کلمات کلیدی یا دسته‌بندی کردن متن در شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌شود. درواقع کلمه‌ای که در کنار علامت # قرار می‌گیرد تبدیل به یک متاتگ شده و کلیک کردن روی آن شما را به سمت دیگر محتواهای مرتبط با آن موضوع هدایت می‌کند.

بنابراین، هر زمان که کاربر از یک هشتگ در پُست‌های خود استفاده کند آن پست بلافاصله توسط شبکه‌ی اجتماعی فهرست‌بندی شده و هر شخصی با جستجو کردن آن هشتگ می‌تواند پست او را پیدا کرده و مشاهده کند. زمانی که شما روی یک هشتگ کلیک می‌کنید به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که همه‌ی پست‌هایی که از آن هشتگ استفاده کرده‌اند در یک جا قابل مشاهده هستند.

هشتگ چیست؟

هشتگ چگونه به وجود آمد؟

در سال ۱۹۹۸ برایان کرنیگان (Brian Kernighan) و دنیس ریچی (Dennis Ritchie) از هشتگ در زبان برنامه‌نویسی C و برای کلمات کلیدی خاصی استفاده کردند، اما اولین استفاده‌ از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی به شخص دیگری بر می‌گردد. کریس مسینا (Chris Messina) کارمند سابق شرکت گوگل اولین هشتگ را در سال ۲۰۰۷ در توییتر و برای لغت barcamp# استفاده کرد. بعد از این اتفاق توییتر در سال ۲۰۰۹ تمام هشتگ‌های موجود در توییتر را به یک لینک تبدیل کرد.

چگونه باید از هشتگ استفاده کنیم؟

برای استفاده از هشتگ نیاز به عمل خاصی نیست و فقط کافی است که لغت یا عبارت مورد نظر خود را بدون استفاده از فاصله و نقطه در جلوی علامت # قرار دهید. فاصله ندادن در کلمات انگلیسی مشکلی در ناخوانا بودن متن به وجود نمی‌آورد اما ظاهر عبارات فارسی را به هم می‌ریزد. به همین منظور برای استفاده از هشتگ به زبان فارسی، بین کلمات از علامت Underline استفاده می‌شود مانند #وبلاگ_نوین، این علامت با فشردن Shift و – ایجاد می‌شود.

هشتگ‌ها به حروف بزرگ و کوچگ حساس نیستند، بنابراین هشتگ‌های novinblog# و NOVINBLOG# یا هر ترکیب دیگری از حروف بزرگ و کوچک شما را به صفحه‌ای هدایت می‌کنند که در پست‌های آن از این هشتگ استفاده شده است. استفاده از اعداد در هشتگ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما فاصله، نقطه و دیگر علائم نگارشی مانند @ باعث می‌شوند که هشتگ شما کار نکند.

موارد استفاده از هشتگ‌ها کدامند؟

بیشتر شبکه‌های اجتماعی برای یک هدف خاص، یعنی دسته‌بندی کردن پُست‌ها از هشتگ‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، هر شبکه‌ای قلق خاصی برای استفاده از آن‌ها دارد که در ادامه در مورد چند مورد از محبو‌ب‌ترین آن‌ها توضیح می‌دهیم:

  • توییتر (Twitter): این شبکه‌ی اجتماعی به نوعی بنیان‌گذار استفاده از هشتگ است و کاربران در اغلب پست‌های خود از هشتگ استفاده می‌کنند. شما در قسمت سمت چپ صفحه‌ی توییتر خود می‌توانید هشتگ‌هایی که این روزها در میان کاربران محبوب هستند یا به اصطلاح ترند (Trend) شده‌اند را مشاهده کنید.
  • تلگرام (Telegram): پیام رسان تلگرام نیز از هشتگ پشتیبانی می‌کند. تلگرام برخلاف توییتر و اینستاگرام، جستجوی دقیقی برای هشتگ‌ها تعبیه نکرده است، اما با کلیک بر روی هشتگ‌ها می‌توانید پست‌های کانال‌ها یا گروه‌هایی که در آن‌ها عضو هستید و از این هشتگ استفاده کرده‌اند را مشاهده کنید.
  • فیسبوک (Facebook): کلیک کردن روی یک هشتگ در این شبکه‌ی اجتماعی شما را به صفحه‌ای هدایت می‌کند که می‌توانید در آنجا پست‌های عمومی که در آن‌ها از این هشتگ استفاده شده است را مشاهده کنید. البته شما قادر به مشاهده‌ی پست‌هایی نیستید که در صفحات Private یا خصوصی به اشتراک گذاشته می‌شوند. همچنین می‌توانید موضوعات محبوب را در گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه مشاهده کنید.
  • اینستاگرام (Instagram): هشتگ‌ها در اینستاگرام زمانی به کار می‌روند که شما بخواهید دیگر عکس‌های مشابه با موضوع عکس خود را مشاهده کنید. فقط کافیست در توضیح عکس خود از هشتگ مرتبط استفاده کنید تا عکس شما در کنار دیگر عکس‌هایی با همان هشتگ نشان داده شود. اگر صفحه‌ی شخصی در اینستاگرام Private یا خصوصی باشند دیگران نمی‌توانند عکس‌های او را در صفحه‌ی مربوط به هشتگ مشاهده کنند.
  • گوگل پلاس (+Google): این شبکه‌ی اجتماعی نیز از هشتگ‌ها مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند اما یک تفاوت عمده با دیگران دارد. گوگل پلاس اگر فکر کند که هشتگی محبوب است و به پست شما مرتبط است، خودش آن را به پست شما اضافه خواهد کرد.
  • تامبلر (Tumblr): زمانی که بخواهید پستی را در این شبکه‌ی اجتماعی به اشتراک بگذارید متوجه خواهید شد که ناحیه‌ای در پایین ایجاد می‌شود و از شما می‌خواهد که در آن Tag قرار دهید. زمانی که شروع به تایپ کردن تگ‌ها کنید، تامبلر به طور خودکار یک هشتگ در جلوی آن قرار خواهد داد.
  • لینکدین (Linkedin): شبکه اجتماعی لینکدین که مدتی بود استفاده از هشتگ را غیرفعال کرده بود، در سال ۲۰۱۷ با ارائه رابط کاربری جدید دوباره به کاربران اجازه استفاده از هشتگ را داد. البته در لینکدین خبری از هشتگ‌های محبوب و ترند شده نیست و صرفاً با کلیک بر روی هشتگ‌ها می‌توانید پست‌های مرتبط با آن‌ها را مشاهده کنید.
  • پینترست (Pinterest): نکته‌ای که در استفاده از هشتگ در این شبکه‌ی اجتماعی باید به یاد داشته باشید این است که هشتگ‌ها تنها در بخش توضیحات قابل کلیک کردن هستند. همچنین هشتگ‌ها در پینترست قابل جستجو نیستند بنابراین برای پیدا کردن محتوای مورد نظر خود باید کلمات کلیدی مرتبط با آن را جستجو کنید.
  • یوتیوب (YouTube): هشتگ‌ها در این شبکه‌ی اجتماعی معمولاً در قسمت نظرات یا Comment و در قسمت توضیحات ویدئو استفاده می‌شوند. زمانی که شما روی یک هشتگ کلیک کنید به صفحه‌ای از ویدئوها هدایت خواهید شد که در عنوان آن‌ها از آن هشتگ استفاده شده است.
    برگرفته از سایت نوین
نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.